målgrupper

kortlægning af brugere

brugerprofiler

En kvantitativ inddeling af brugere, som er baseret på data. Brugerprofilering handler om segmentering af målgrupper gennem analyse af deres adfærd, og vil desuden ofte indbefatte data vedr. køn, aldersgruppe, bopæl, indkomst, osv.

Der kan godt indgå mange forskellige personas i en brugerprofil.

Denne form for profilering viser, hvad brugere gør, men ikke hvorfor de gør det.

personas

En kvalitativ inddeling af fiktive brugere. For at beskrive en evt. brugers individuelle behov og ønsker fokuseres der på mål, motiver, vaner, præferencer, familieforhold, fritidsinteresser, teknologibrug, osv. 

Personas kan måske synliggøre fællestræk, som kan pege i retning af en brugerprofil.

Denne form for profilering forsøger at belyse, hvorfor en (fiktiv) bruger har en bestemt adfærd.


Mens det kan være vanskeligt og komplekst at arbejde med brugerprofilering, da det kræver adgang og evne til at behandle data fra forskellige kilder, er det forholdsvist simpelt at arbejde med personas, når eleverne skal forhold sig til målgrupper. Der findes mange vejledninger på internettet til dette, men en måde kan være nedenstående fire greb:

Opdel målgruppe

Brainstorm på målgruppe; hvor mange personas skal til for at afdække denne. Inddel evt. i primære og sekundære personas. Start med 3-5 personas.

Opstil hypoteser

Hvilke behov, ønsker, udfordringer, motivationer, osv har dine personas? Er der steder, hvor du mangler viden?

Verificér hypoteser

Efterprøv dine hypoteser gennem fx interviews og spørgeskemaundersøgelser. Revidér og fyld tomme huller ud.

Form personas

Beskriv dine personas: navn, alder, bopæl, familie, arbejde, uddannelse, behov, motivation, udfordringer. Sæt ansigt på og brug dem aktivt, når du udvikler eller analyserer et artefakt

Se, hvordan du kan arbejde med personas i en designproces: 

Se loop nr. 9 for aktivitet med persona-beskrivelse

22 aktivitetsloops til elever.pptx